Az Úr kegyes, és imáinkért hála megadja a heti Hayabusa-pletyákat, ha kell köbcentiről, ha úgy van, turbóról, ha pedig nem vágyunk nagyra, egy gyorsváltóról. Könyörgésünket ezúttal is meghallgatta, az eheti adag pedig a Dinamikusan Állítható Váz.
A spanyol Gas Gas pár éve még a csőd szélén billegett - a dolgozók akkoriban inkább a csődöt választották volna, minthogy a KTM bekebelezze őket. Végül mindkét fenyegetést sikerült elkerülniük, és a befektetők pénzét az utolsó fillérig fejlesztésre költötték, aminek teljesen új enduró és krosszmodellek a gyümölcsei - az EC 250 jól debütált, a finnországi Enduro GP első fordulóján a Eemil Pohjola kapásból a második helyen végzett vele.
Már az átigazolási időszak is érdekes, milyen lesz a verseny! A Man TT tavalyi győztese, Michael Dunlop eddig titkolta, hogy milyen motorral indul a Superbike és a Senior futamokon, most viszont bejelentette, hogy Tyco BMW-re ül fel - vagyis beigazolódtak az egy héttel ezelőtti pletykák.
A hetvenedik évfordulóját ünneplő AGV elkészítette az első, felnyitható állú full karbon sisakot, a Sport Modulart, mely mindössze 1,39 kiló, vagyis kiemelkedően könnyű a moduláris bukók között.
A Watkins M001 elképesztően furcsa motor, első pillantásra már azon is gondolkozni kell, hogy melyik is az eleje. Mintha a tervezés alapgondolata az lett volna, hogy tilos bármit úgy csinálni, ahogyan megszoktuk.
A Suter MMX 500 korunk egyik legcsodálatosabb versenygépe, a V4-es, 576 köbcentis kétütemű motor mindössze 127 kiló, amihez 195 lóerős teljesítmény társul. 2016-ban a Man TT-n debütált, és a Suter bejelentése szerint idén visszatérnek.
Az elektromos motorokat készítő Zero az utcai és offroad modellek után bemutatta az első túraenduróját, DSR Black Forestet. A dobozrendszer alapáron jár hozzá, túratankról viszont csak óvatosan beszélhetünk, városi tempónál 260, országúti sebességnél viszont már csak 124 kilométer a hatótávja. Viszont nagyjából egymillió forintos felárért lehet hozzá extra akkupakkot vásárolni, amivel plusz 25%-kal kitolható a hatótáv, vagyis 320 városi vagy 160 országúti kilométert lehet megtenni vele.
A suzukai nyolc órás verseny nagyon fontos a japán gyártók számára, a hazai pályán aratott győzelem sokszorosan számít. A Honda felállása még nem ismert, de nagyon komolyan készülnek, hogy oda tudjanak verni a Yamahának. A Kawasaki sem tétlenkedik, és egy olyan gyári csapatot raktak össze, amivel komoly esélyesként állnak fel a rajtrácsra.
A Mugen nevet a motoros világban a leginkább az elektromos versenygépekkel kötik össze, amelyekkel évről évre bizonyítanak a Man TT-n. De ez csak apró szelet a Mugen tevékenységéből. A vállalatot Soichiro Honda fia, Hirotoshi hozta létre a hetvenes években (Mugen jelentése: végtelen, korlátlan), hogy Hondákhoz gyártsanak tuningalkatrészeket - jellemzően autókhoz, de motorokhoz is fejlesztenek.
A Kymco a Hondához hasonló rendszert dolgozott ki a villanyrobogózáshoz, az Ionex egyben egy villanyrobogó-szabvány és egy töltő/akkumulátorcsere hálózat is. Maga az akkumulátor egy kb. ötkilós, könnyen kivehető egység, ami a hozzá tartozó infrastruktúrával lesz teljes: ha merül, elég betenni a töltőbe, kivenni a feltöltöttet, lecsippantani a kártyát, és lehet tovább menni. De ugyanígy otthon, a lakásban is tölthető a telep, tehát a felhasználó nincs a cserehálózathoz kötve - sőt, akár konnektorról, kiszerelés nélkül is tankolható.
Csak néhány napja annak, hogy a Yamaha levédette a TY-E nevet, és máris leleplezték a villanyos triálgépüket. Egyelőre csak a Trial-E kupában induláshoz hozták létre, tehát nem megvásárolható típus - most még.
2016 végén frissítették utoljára a KTM 1290 Super Duke R-t, vagyis alig egy szezon telt el azóta, hogy a kereskedésekbe került, de már tesztelik a következő generációt. Elavult volna? Dehogy, csak az aktuális blokkal egyszerűen lehetetlen lenne teljesíteni a 2020-ban érkező Euro5-ös emissziós normákat, ezért egy új V2-est építettek.
A brit MCN munkatársai nem vacakoltak, és lepadozták a Kawasaki két sporttúra motorját, az őrületesen erős ZZR1400-at és a kompresszorral megfújt H2 SX-et - mégis, melyik az erősebb, az 1,4-es szívó vagy az ezres kompresszoros?
Mielőtt legörgetnél az eredményekhez, köss magadban egy fogadást.
A tavalyi Man TT győztes Michael Dunlop megerősítette, hogy idén nem a Suzukival fog indulni a Man-szigeten. Pedig amikor két héttel ezelőtt Cartagenában látták Dunlopot Suzukit tesztelni, már nagy úgy tűnt, hogy megmarad a tavalyi győztes felállás, de az ír mégis váltott.
Valószínűleg novemberben, a milánói EICMA-n leplezik le az MV Agusta új, négyhengeres platformját használó első modellt, az ezres Brutalét. Az előzetes hírek szerint nem fogják elpuhítani az F4-hez képest, Castiglioni úgy fogalmazott, hogy olyan lesz, mint Leon Camier motorja, csak idomok nélkül - tehát igaz lehet a hír, hogy race kittel a nakednél is meglesz a 215 lóerő.
A BMW R 1200 RT a túramotorok között a legnépszerűbb modell, és a mostanában felbukkanó hírek szerint nemsokára jön a modellváltás - amely elsősorban plusz lóerőket fog hozni, hogy a BMW bokszermotorjai katalógusadatban is felvehessék a versenyt a KTM és a Ducati nagy kéthengereseivel.
A legfrissebb hírek szerint egy 1200-as Scrambleren dolgozik a Triumph, amelyet várhatóan 2019-ben piacra is fognak dobni, és leginkább a Ducati Scrambler Desert Sled célközönségére pályáznak vele.
Március 13-án, kora reggel távozott Ivano Beggio. 73 éves volt.
Beggio édesapja a második világháború után nyitotta meg kerékpárboltját, amit később Ivano motorgyárig fejlesztett. Ennek első állomása volt az 1975-ben alapított versenycsapata, amellyel 1977-ben megnyerték az olasz krosszbajnokságot 125-ös és 250-es géposztályban.
Tízéves börtönbüntetéssel sújtotta a bíróság azt az angol fiatalt, aki savval támadt robogósokra, hogy így kényszerítse őket motorkerékpárjaik átadására. A tizenhét éves Derryck John egy kismotor utasaként fújt savat a sértettek arcába.
Ha a Cagiva márkanevet halljuk, nem könnyű hozzá bármilyen aktualitást kapcsolni. Nem véletlen, ugyanis elég hányatott a sorsuk, a fanatikusok emlékeiben leginkább az Elefant endurók, a Mito sportmotorok és a Raptor naked bike-ok élnek. Most azonban hivatalosan is bejelentették: feltámad a márka.
Alaposan felújította a Honda a közepes díványrobogóját, a Forza 300-at. Teljesen újak az idomok, a robogó karcsúbb lett ezáltal, illetve sikerült lefaragni 12 kilót a jármű tömegéből. A váz is teljesen új, a tengelytáv rövidebb lett, a vezető pedig magasabban ül.
A listán csak EU tagok szerepelnek, és mindenhol 2017-es adatokat vettünk figyelembe. Így került Lengyelország a tizedik helyre 15 025 regisztrált motorral, ami a 35 milliós lakossághoz képest is tisztességes eredmény, még ha visszaesés is: 2016-ban még 25 ezret adtak el. Belgium hiába kicsi, csak tavaly 21 360 új motort regisztráltak, vagyis ha 11 millió lakossal számolunk, akkor minden ötszázadikra jut egy. Portugália 10 millió lakosára 24 809 regisztráció jutott, és Ausztria is jól teljesített, 8,7 millió lakos 24 893 új motort vásárolt.
Még januárban írtunk arról, hogy elárverezik John Lennon Honda Monkey-ját. Akkor még arról volt szó, hogy akár tízmillió forintnak megfelelő összeget is megadhatnak az ötvenes motorért. A valóság ezzel szemben az, hogy március 4-én 57 ezer fontot, azaz 20 millió forintot fizettek a kultikus gazdával rendelkező kultikus kismotorért.
Ahogyan már írtunk róla, a MotoGP-s Tech3 csapat húsz év után elválik a Yamahától - valószínűsíthető volt, hogy 2019-től a KTM szatellitcsapataként fogják folytatni, most pedig biztossá vált a pletyka, tényleg a KTM-et választották.
Lassan külön rovat lesz a Heti Hayabusa Pletyka, ezen a héten az röppent fel, hogy egyfajta félautomata váltót kap a Suzuki 2019-ben érkező hyper-túra motorja.