A Dakart szerencsére nem kell nagyon túlmagyarázni, a világ legnagyobb és legnehezebb raliversenye, ahol az indulók két héten keresztül gyűrik Dél-Amerika kihívásait. A sokak által visszasírt afrikai futamokhoz képest még érdekesebb lett az egész, hiszen minden korábbinál változatosabb körülmények között kell bizonyítaniuk a pilótáknak, hiszen perzselő forrósággal és nyirkos, jéghideg, magashegyi környezettel egyaránt találkoznak.
Jövőre harminc esztendeje, hogy a legendás finn utcai motorversenypályán, Imatrában, éles versenyt láthatott a közönség. Az utolsó Grand Prix-t pedig még ettől is korábban, 1981-ben rendezték a finnek. Szinte az összes nagymenő ott volt, Kenny Roberts, Barry Sheene, Graziano Rossi, Randy Mamola, de még Phil Read és Giacomo Agostini is versenyzett a híres pályán.
A 2016-os KTM 250SX-F és 450SX-F krosszmotorok factory változata már az újfajta légrugós teleszkópszárakkal érkeznek - a WP AER48 kódjelű első futóműve először a Dakaron debütál a gyári csapat versenymotorjain.
Egy új, eddig nem igazán emlegetett modellt dobhat piacra a 2016-os modellévre az Indian. A Springfield típusjelzést már be is jegyeztették, és az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) dokumentumainak köszönhetően technikai adatokat is ismerünk.
A Vozz nevű ausztrál cég bemutatta az RS 1.0 névre keresztelt sisakot, ami szerintük forradalmasítani fogja a bukósisakokat. Az RS 1.0 újdonsága, hogy nem lentről búj bele a motoros, hanem kagylóként kinyílik a bukó hátulja, és onnan lehet betolni a fejet.
Vincent Messina ausztál mérnök, illetve rendszeresen indul superbike és oldalkocsis futamokon, és elszomorodott attól, hogy a hagyományos szupersport motorok (Hayabusa, ZZR1400) szerény 180-200 lóerővel éppen csak vonszolják magukat. Persze az ausztrál lélekhez nem illik a depresszió, ezért megépítette az Aurora Hellfire OZ26-ot, aminek a 417 lóerős V8-as blokkja 340 km/h feletti végsebességet biztosít. Lehet, hogy a világnak nem pont egy ilyen, kis szériás elmebajra van szüksége, de Messina legalább jó kedvre derült.
A Mokka Cycles a motorépítés nagyon szimpatikus vonalát képviseli, filigrán, régi motorokat alakítanak át nagyon igényesen, letisztult stílusban. Mindezt úgy, hogy a két fős csapat Sao Paolótól Berlinen át New Yorkig bárhol elképesztően menő lenne - ha nem tartanám nyominak, amikor valaki a Bonanza Banzájt magyar Depeche Mode-nak nevezi, akkor simán dobálóznék azzal, hogy ők egyszerre a hazai Blitz és Deus, így viszont csak annyira futja, hogy kurva jól csinálják, amit.
Ben Walker, a Bonhams aukciós ház igazgatója a utóbbi idők legnagyobb motoros leletének nevezte az esetet - sőt az előkerült motoroknak különlegessége, hogy bár hivatalosan úgy tudták, megsemmisültek, több városi legenda is keringett róluk, hogy valójában Anglia nyugati szegletében lapulnak - és ami legdöbbenetesebb, a szóbeszéd igaznak bizonyult.
Jövőre jön a Batman Superman ellen - Az igazság hajnala (Batman v Superman: Dawn of Justice), ami remek alkalom megvizsgálni, milyen motort választ magának egy szuperhős. Már a trailerből kiderül: egy MV Agustát.
A milánói EICMA motorszalonon bemutatott Ignition tanulmány után újabb motorkerékpárt épített legerősebb blokkja köré a Victory. A Project 156 nevet viselő V2-es ezúttal a Combustion koncepcióba került. Mindez azt sugallja, hogy egy lépéssel közelebb kerültek a sorozatgyártáshoz, míg ugyanis az Ignition gyújtást, addig a Combustion égést jelent magyarra fordítva.
Bár elsőre nagyjából hihetetlennek tűnt, de egyre inkább bizonyos, hogy a Honda City Adventure tanulmány egy tirannoszaurusz lépéseivel halad a sorozatgyártás felé - már a neve is megvan már.
A titkolózás az utóbbi időben nem minden motorgyártónak megy kifogástalanul. A Royal Enfield például hiába takargatná Himalayan névre keresztelt túraenduróját, korábban már többször is igen közelről lesték meg a kémfotósok, most pedig újabb felvétel készült róla, amely ismét egészen sokat mutat.
A Hondától kiszivárgott legújabb hírek szerint a CRF1000L Africa Twin kéthengeres, dupla kuplungos motorja más modellekben is fel fog bukkanni, hiszen a japán gyártó nem akar abba a hibába esni, hogy a drágán kifejlesztett blokkot csak egyetlen típusba szereljék.
Elég sokaknak - főleg az idősebbeknek - a kétütemű motor jelenti a gépet. De nem kell ahhoz Simsonon, MZ-n, Csepelen, Danuvián vagy Pannónián felnőni, hogy a jellegzetes szagú, kékes füstöt szeresse az ember, hiszen az extrém enduróban máig a könnyen irányítható, veszedelmesen erős 2T gépek uralkodnak, illetve elég erősek még a gépfétis mezőnyben a láncfűrészek, és hát azok a férfias kiegészítők, nem az LV logós kézitáskák.
Hamarosan bemutathatja a 250 köbcentis Gixxert a Suzuki. Ha ezt a mondatot halljuk, elsőre a downsizingtól fűtött kénköves pokol juthat eszünkbe, és arra gondolhatunk, hogy a legendás sportmotort, a GSX-R-t is elérte a végzete, egyre kisebb hengerűrtartalmú változatokban tolják majd az arcunkba. Most azonban nem erről van szó, hanem a többek közt Indiában és Nepálban is nagyon népszerű Gixxer nevű modellről.
Az Anglián kívül lényegében ismeretlen Herald két új 450-es modellt mutatott be a múlt héten a britek legnagyobb motorkiállításán a Motorcycle Live Show-n. Aki rajta tartja az ujját a trendek verőerén, már ki is találta, hogy az egyik egy scrambler, és mindkettőhöz kínai műszaki alapokat használnak. A hasonló motorokhoz képest viszont jelentős különbség, hogy ezek akár Európából is származhatnának, ugyanis nem a legolcsóbb, negyven évvel ezelőtti technikára épülnek.
Elég meglepő a hír, miszerint a Honda NC750 alapú City Adventure tanulmánya nem hogy szériagyártásba kerülhet, de akár már 2017-ben piacra is dobhatják. Ha nem lett volna meg, miről is van szó, érdemes átolvasni ezt a hírt, amiből kiderül, hogy ez egy robogó, ami túraendurós elemeket kapott.
Az összes 2016-os újdonságot felvonultató milánói motorkiállításon nem lehetett úgy eldobni egy sildes nyitott sisakot, hogy az ne talált volna el egy scramblert - az újdonságok jelentős része egyenes vonalú üléssel, széles kormánnyal és bütykös gumival szerelt retró motor volt, és erre a trendvonatra most az Ural is felszállt.
Emlékszik még valaki arra a gyomorból induló, és a szíven keresztül haladó, majd az agyban megálló reszketésre, amit a KTM 950 Super Enduro kiváltott? Na, érdemes felkészülni annak a duplájára, mert a következőkben a KTM 1290 Super Enduróról lesz szó, amit azért készül, hogy 2016-ban végigmenjen az Erzbergrodeón. Elvégre mi baj lehet, ha egy 180 lóerős géppel vág neki valaki a világ legridegebb extrém enduró versenyének?
A Yamaha mostanában eléggé rajta van az átépítéseken, sorban rendeli meg különböző műhelyektől a kiállítási darabokat, ezt hívják Yard Built Projektnek Yamaháéknál. Ezek közül pedig egyik-másik aztán ihletet ad egy-egy szériamodellhez, így született az XJR1300 Racer, az XV950 Racer, az XSR700 és az XSR900.
A héten zajló Motorcycle Live kiállításon két hasonló koncepciót állított ki a Suzuki. Az eredeti SV650-esen mindkét esetben csak leheletnyit módosítottak, de a két cég eltérő módon állt hozzá a feladathoz.
A Yamaha YZF-R1 ismét igazi versenymotor lett - Bistei kolléga a tesztjében elég precízen leírta, hogy miért - és jövőre már ezzel fog a Yamaha a Superbike világbajnokságban indulni. Hogy minél több csapat Yamahára váltson, bemutattak egy versenyalapnak szolgáló modellt, amiről lehagytak minden olyan elemet, ami az utcai motorozáshoz szükséges.
A Honda kisköbcentis motorjai - így a CBF125, majd a CB125F is - ideálisak kezdőknek, így nem is csoda, ha sok helyen oktatómotornak is szívesen használják. Tudja ezt a japán gyártó is, így a hazai piacra egy kimondottan ilyen céllal épített és felszerelt változatot készített a CB125F-ből.
Borzasztó nehéz év a 2015-ös a spanyol Gas Gas számára. Az elsősorban triál- és terepmotorokról ismert gyártó májusban csődbe ment, majd nem sokkal később be is jelentették a felszámolást, hiszen nem tolongtak a kapuban a befektetők.
A motorozás és a számítógépes játékok szerelmesei nincsenek elkényeztetve. Sok víz lefolyt már a Dunán a Motorcycle Madness óta, mostanság pedig egy-egy licences MotoGP- vagy Superbike-program mellett a Ride és a Motorcycle Club nevű címek sejlenek fel. Ezen változtatna a Milestone, akiknek van már némi tapasztalata ezen a területen.